ویژگی‌های یک اکوسیستم کارآفرینانه موفق چیست؟

مفهوم اکوسیستم کارآفرینانه، مفهومی جدید در ادبیات کارآفرینی و کسب و کار می‌باشد. این مفهوم از زمانی که بوسیله فِلد (2012) مطرح شد تاکنون موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است. با رسانه خانه نارنجی همراه باشید.

اگر بخواهیم تعریفی از اکوسیستم کارآفرینانه ذکر کنیم، شامل مجموعه‌ای از بازیگران و عواملی است که در یک قلمرو سبب ایجاد کارآفرینی مولد می‌شوند. به زعم بسیاری از  پژوهشگران این حوزه، اکوسیستم و بازیگران آن نقشی حیاتی در اسکیل‌آپ (گسترش) موفق شرکت‌ها و اثر اکوسیستم کارآفرینانه موفق را بر ثروت و اقتصاد تاکید می‌کنند.

 

 

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که یک اکوسیستم کارآفرینانه موفق چه ویژگی‌هایی دارد که با فراهم کردن زمینه، باید شاهد اثرات آن باشیم؟

پژوهشگران پیشتاز این حوزه، همانند فلد و آیزنبرگ معتقدند هیچ اکوسیستمی قابلیت تقلید کردن ندارد. لذا  اکوسیستم هر منطقه یونیک (مختص) همان منطقه است. اما شناسایی ویژگی‌های اکوسیستم کارآفرینانه موفق کمک شایانی به فراهم نمودن زیرساخت‌های آن و در نهایت برون داد کارآفرینی مولد می‌شود.

 

آیزنبرگ اجزای یک اکوسیستم را شامل شش بُعد می‌داند:

  1. فرهنگ، شامل داستان کارآفرینان موفق و نُرم‌های اجتماعی
  2. سیاست، شامل رهبری اکوسیستم و دولت
  3. منابع مالی
  4. سرمایه انسانی، شامل تحصیلات و کارکنان
  5. بازار محصول، شامل شبکه‌ها و مشتریان اولیه
  6. نهادها و زیرساخت‌های حامی غیر دولتی

 

مدل آیزنبرگ 2011

نویسنده:

ندا بهمنی

بیشتر بخوانید​

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *